top of page

עשרת הכללים לעיצוב הבית בהשראת הוואבי סאבי



תורת הוואבי סאבי נולדה לפני מאות שנים ביפן, אך המונח עצמו קשור להגדרה. זוהי דרך להתבונן על העולם ולזהות את הקסם הטמון בפשטות, בטבעי ובקיים. לדעת להנות מרגע מושלם בעולם לא מושלם, במקומות, בחפצים, בבני אדם.


בשנים האחרונות ובמיוחד מהרגע שהפכתי לאמא, אני מגלה שאני מושפעת מאוד מהוואבי סאבי כדרך חיים. אני לומדת כל יום עוד קצת איך להרפות מהשאיפה לשלמות ואיך אוכל יום אחד (אולי אפילו מחר, או מי יודע, היום) להיות מסופקת בכל תחומי החיים.

כמעצבת, עקרונות הוואבי סאבי נמצאים דרך קבע בתרמיל שלי, לצד המטר העפרונות ומחברת הסקיצה.

ואם בשלמות עסיקנן, אז בואו רגע נדבר עליה בהקשר של הבית שלנו.

מדוע אנחנו כל כך אובססיביים לבית מושלם? מה זה בית מושלם? מה הופך אותו לכזה? רהיטים ממותגים? הגודל שלו? שיהיה זהה לבית שראיתי באינסטגרם?


אני מאמינה בגישה שזה בסדר גמור ואפילו מעולה שהבית שלכם יהיה יצירה בתהליך. כולנו יצירה בתהליך. אז למה לא הבית שלנו?

החיים האמיתיים הם לא ירחוני עיצוב, אינסטגרם, ואפילו לא איקאה.

בית הוא מקום שחיים בו. אז אין צורך לחכות עד שהכל יהיה גמור לפני שמזמינים חברים כדי לבלות ולהנות יחד.


מימים ימימה, אני שומרת פתק קטן בארנק (כמו הפתקים של פעם, לפני עידן הnote בסלולרי) ועליו רשומים ששת המאפיינים הבולטים באדריכלות היפנית. הפתק הזה נמצא בארנק שלי כבר שנים, כי הוא תזכורת כתובה לכל מה שאני מאמינה בו.

היום, אני לא מתחילה פרויקט חדש מבלי לתת מבט חטוף בפתק המקווצ'אץ' הדהוי שמזמן ניהיה התנ''ך שלי.

אני עוזרת ללקוחות שלי לדייק מה זה בית ואיך הוא צריך להתקיים- ביופי הדברים הפשוטים. בהשראת הוואבי סאבי אני מבינה מידי יום שהיופי הוא בלבו של המתבונן.

כאשר אתם כבר מבינים שאתם בלתי מושלמים באופן מושלם, תגלו שיש לכם פחות צורך בחפצים שישפרו את הדימוי העצמי שלכם.


אז הנה הם? מוכנות?


ששת המאפיינים לאדריכלות יפנית:

1. "מא"- חלל ביפנית

2. טבע, והחיבור בין פנים לחוץ

3. תחושת יופי

4. הבנה של אור וצל

5. בחירה קפדנית של חומרים (איכות, מקור, מרקם, ריח)

6. תפיסת Less Is More- פחות הוא יותר


ד''ר טרואקי מצוזאקי, אחד ההיסטוריונים המובילים בתחום הארכיטקטורה היפנית, אומר כי המפתח לגאונות האסתטית טמון בהשארת דבר מה בלתי גמור, כדי למשוך את הצופה פנימה. כתיבה יפה מחסירה דבר מה שלא נאמר, כדי שהקורא יוכל להשלים אותו בדימיונו. אומנות יפה משאירה דבר מה לא מוסבר כדי שהצופה יחלוק עם האמן את סקרנותו.

וכך גם באדריכלות ובעיצוב פנים. שלמות ומושלמות אינן האידיאל, גם אם האדריכלות נראית "מושלמת" בירחוני העיצוב ובמדיה החברתית. בסופו של דבר מרחבים נוצרים כדי שיחיו בהם וישתמשו בהם, ואם אינם ממלאים תפקיד זה כראוי, הם אינם נחשבים מוצלחים.


מה נוכל לקחת מכל זה אל תוך הבתים שלנו?

אנחנו יכולים ליצור מרחב. אנחנו יכולים להכניס את הטבע פנימה. אנחנו יכולים להחליט מה נחשב יפה בעינינו, ולשלב אותו. אנחנו יכולים להיות מודעים לא רק לאור, אלה גם לצל. אנחנו יכולים לבחור בקפידה את החומרים שאנחנו משתמשים בהם, ואנחנו יכולים לעשות בחירות שיסייעו לנו לחיות עם מה שאנחנו באמת אוהבים.



בת' קמפטון עשתה זאת טוב ממני בספרה "וואבי סאבי החוכמה היפנית- למצוא שמחה בדברים הקטנים".

ועל כן אני בוחרת לשתף פה אתכם את רשימת עשרת הכללים לבית בהשראת הוואבי סאבי עפ"י היַפְנוֹלוֹגִית הבריטית.


עשרת הכללים לבית בהשראת הוואבי סאבי

  1. הפיקו את המיטב מאזור הכניסה של הבית שביפנית נקרא גֵּנְקַן. פנו ממנה מעילים בעונה שאינם נדרשים. הניחו כמה פרחים, הזמינו את האורחים לחלוץ את נעליים בכניסה, בסגנון יפני (ונסו לעודד את כל מי שחי אתכם בבית להפוך זאת למנהג). סדרו את הנעליים על מדפים או בתיבה, ואפילו מתחת למדרגות. תוכלו להציע לאורחים נעלי בית, אם הרצפה קרה. זה עוזר לשמור על הניקיון, ומעניק תחושה מיידית של נוחות וקרבה.

  2. סידור הבלאגן חוסך זמן וכסף ומפנה מקום שמאפשר לכם להינות מהדברים שאתם באמת אוהבים. עם זאת מינימליזם מוחלט הוא סוג אחר של שלמות. במקומו בחרו בפשטות מלאה רגש. חשבו: נקי מסודר ומזמין.

  3. התנסו בחומרים טבעיים בצבעים דהויים כמו עץ, חימר ואבן בבית ובאריגים טבעיים עבור המצעים הביגוד ומגבות המטבח. שימו לב כיצד הם מעניקים אופי ותחושת רוגע. העין והדמיון אוהבים חוסר שלמות, אסימטריה ומשטחים לא אחידים.

  4. חשבו כיצד תוכלו להכניס את הטבע עצמו אל תוך הבית, בעזרת פרחים, ענפים, תרמילי זרעים, נוצות, עלים, צדפים, חלוקי נחל, זרים שנשזרו בעבודת יד, סלים ארוגים, וכן הלאה. גלו את השמחה הטמונה במציאתם ובעיצובם במו ידכםוביצירת שירה ויזואלית בעזרת מתנות האדמה והים.


5. קחו בחשבון את האור והצל, ושימו לב כיצד הניגוד בינהם משנה את החלל בשעות השונות של היום. שלבו בין אור מעומעם לאפלולית, בהתאם לעונה ולמצב הרוח שלכם.

6. חשבו על כל חמשת החושים בחלל שלכם. זה תלוי במקום שאתם גרים בו ובסוג המרחב העומד לרשותכם, אבל יכול לכלול כל דבר, החל מפתיחת חלון כדי להכניס משב רוח קל ועד לשימוש באריגים עם טקסטורות לריפוד הרהיטים, החל מהפצת ניחוח של שמן אתרי ועד להשמעת מוזיקה מרגיעה. תוכלו לשלב גם את חוש הטעם, אם תשתמשו בפירות והירקות בפינות התצוגה הפשוטות שלכם, או תוסיפו פריטים לשולחן ארוחת הבוקר שלכם, שיעניקו לו תחושה מיוחדת.

7. השתמשו בדברים שאתם באמת אוהבים כדי לקשט ולטפח את החלל שלכם ולהוסיף סיפורים וזכרונות. חשבו על ניגודים: עבר והווה, רגליים על הקרקע והשראה מרוממת רוח, רגיל ומיוחד. בכל מקום שניתן היו יצירתיים והשתמשו במה שכבר יש ברושתכם, או שנו את השימוש של הפריט ותנו לו חיים חדשים.

8. קחו בחשבון את חשיבות מערכות היחסים וההרמוניה הויזואלית. כיצד הדברים נראים ואיזה תחושה הם מעניקים ביחס לשאר החפצים בחדר, וביחס לחלל עצמו. מה ממוסגר על ידי החלונות והדלת שלכם? מה נראה במלואו ומה סמוי בחלקו מן העין, רומד למשהו אחר שיש מאחוריו? איזה מרקמים שונים מספקים לחלל אופי וחמימות?

9. צרו פינות זעירות של יופי במקומות בלתי צפויים. אגרטל קטן על אדן החלון. פתק בכתב יד בחדר האמבטיה. תצלום ממוסגר מתחת למדרגות.


10. שימו לב לצורך שלכם להשתמש במרחב בצורה שונה בהתאם לעונות השנה, ולתקופה שאתם נמצאים בה בחייכם.


בואו נעשה תרגיל קטן:

התבוננו מסביב על הבית שלכם. תנו לעצמכם דקה שלמה של סריקה.

תוך כדי המבט אני רוצה שתתחילו להבין עם עצמכם מהם הדברים שלא משרתים אתכם בבית.

אולי זה חפץ שקבלת במתנה מזמן מחמותך ולא היה לך נעים לזרוק? אולי זה שטיח ישן שכל פעם שאת מסתכלת עליו את מתה להחליף אותו? אולי זה ספה שכבר לא נח לשבת עליה ובגלל זה אתה נמנע מלשבת בכלל בסלון?

לאט לאט תגבשו מסקנות ברורות, תצליחו להבין מה מיותר ואולי אפילו תמצאו זמן להיפתר מכמה דברים- וזאת כבר התחלה נהדרת!


השלב הבא הוא לדייק מה חסר.

תתפלאו לגלות שברוב המקרים מדובר בדברים מאוד קטנים שהולכים לעשות שינוי מאוד גדול! טבעו של האדם, לפני שהכל נעשה זמין ונוח, הוא להתחבר לאדמה, לצומח ולים. לכן, מוטיבים טבעיים במרחב הביתי, הם אלו שיעניקו את התחושה של רווחה טובה, וסביבה מעשירה ותומכת. שילוב הרמוני של חומרים טבעיים שלא משחררים רעלים לאויר החלל, צמחי בית מטהרי אויר אשר מגבירים את כמות החמצן בבית, וטקסטיל טבעי שנושם ומרגיש נעים.


וזכרו- שפשטות מלאת רגש היא מקור של הנאה.

רוצה להתחיל ולא יודע/ת מהיכן? שלוש שעות ייעוץ בביתך



קרדיט תמונות וציטוטים מהטקסטים: ויקיפדיה, National design acadmy, וכמובן- בת' קמפטון מחברת הספר וואבי סאבי

 

בסטודיו שלי הליווי מתחיל כבר משלב הסקיצה הראשונית, התאמת קונספט עיצובי ועד המעבר

לבית שלכם. אשמח להכיר אתכם ולהיות חלק מהמסע שלכם.



123 views1 comment

Recent Posts

See All
bottom of page